کاتالوگ

ساپورت سینی کابل چیست؟

ساپورت سینی کابل دیواری

ساپورت سینی کابل (Cable tray support) به‌عنوان قطعات نگهدارنده شاخه‌های سینی کابل بخش مهمی از فرآیند نصب و اجرای سینی کابل را به خود وابسته کرده است و در عین حال امکانات راحتی هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

همان‌طور که رها کردن کابل‌ها در تأسیسات و زیرساخت‌های مختلف دردسرها و مشکلات خاص خودش را دارد و برای جلوگیری از این مشکلات و مدیریت درست کابل‌ها استفاده از انواع سینی کابل پیشنهاد می‌شود، برای ثابت کردن و تحت حمایت در آوردن این مسیرهای مخصوص کابل هم به ساز و کار جداگانه‌ای نیاز است.

شرکت تولیدی پیشگام از تولیدکنندگان اصلی آن در ایران به شمار می‌آید که در حوزه تولید انواع ساپورت سینی کابل فعال است. با کاربرد نگه‌داشتن و تحمل وزن شاخه‌های سینی و کابل‌ها طراحی و ساخته شده‌اند. شناخت انواع مختلف و آشنایی با جزئیات فنی در مورد این تجهیزات می‌تواند عموم افراد و حتی افراد باسابقه در زمینه نصب تجهیزات سینی کابل را بیشتر راهنمایی کند.  

ساپورت سینی کابل چیست و چه کاربری دارد؟

ساپورت سینی کابل یکی از تجهیزات جانبی سینی کابل است که برای نگهداری و تحمل وزن شاخه‌های سینی کابل و همین‌طور وزن کابل‌های برق کاربرد دارد. با توجه به این‌که در سامان‌دهی و مدیریت کابل‌های برق الزامات و متغیرهای زیادی مطرح است.

 این تجهیزات هم در انواع، ساختارها و با استفاده از متریال (عموماً منطبق با جنس سینی کابل) متفاوتی ساخته می‌شود اما قابلیت حمایت از مسیرهای سینی کابل در مورد تمامی آن‌ها عمویت دارد.

حمایت از مسیرهای سینی کابل به غیر از ثابت کردن و تفکیک بخش‌های مشخصی از تأسیسات از یکدیگر، جنبه‌های دیگری هم دارد که مهم‌ترین آن‌ها استفاده بهینه از فضا از طریق انتقال مسیرهای عبور کابل‌های برق به فضاهای بدون استفاده‌ای مانند زیر سقف و کناره‌های دیوارها، و همچنین دور کردن احتمال‌های خطرآفرین و آسیب زننده به کابل‌های برق است.

برخی از این احتمال‌ها تنش‌های حرکتی مانند زلزله و برخورد ضربه و یا تماس با سایر عوامل آسیب رسان مانند حشرات و موجودات جونده، عوامل خورنده و… است که همگی از کاربردهای جانبی ساپورت سینی کابل در نظر گرفته می‌شود.

نقش‌های ساپورت سینی کابل

https://www.sinikablpishgaam.com/%d8%b3%db%8c%d9%86%db%8c-%da%a9%d8%a7%d8%a8%d9%84/
 

اتصال سینی کابل به سقف

در بیشتر مواقع قسمت‌های زیر سقف برای عبور مسیرهای سینی کابل و مدیریت بهتر فضا ترجیح داده می‌شود و ابزار نگهدارنده شاخه‌های سینی کابل، انواع ساپورت سقفی یا زیر سقفی سینی کابل است.

اتصال سینی کابل به دیوار

در مواقعی که نصب و مسیر کشی سینی کابل باید از کنار یا روی سطوح دیوار عبور کند، انواع ساپورت سینی کابل دیواری نقش نگهدارنده را برای این تجهیزات ایفا می‌کند. این نوع ساپورت‌ها اشکال و انواع مختلفی دارند و نوعی گیره دیواری برای شاخه‌های سینی کابل محسوب می‌شود.

نگهداری سینی کابل بر روی زمین

به‌طور مشخص به قطعات و تجهیزاتی که در این زمینه (نگهداری از سینی کابل بر روی زمین) کاربرد دارد، پایه زمینی سینی کابل گفته می‌شود و در بیشتر مواقع جزئی از خانواده ساپورت سینی در نظر گرفته نمی‌شود، اما به این دلیل که این پایه‌ها مانند انواع ساپورت کاربرد حمایت و نگهداری از سینی کابل دارد، می‌توان به آن به‌عنوان تجهیزات نگهدارنده و متصل کننده مسیرهای سینی کابل بر روی زمین اشاره کرد.

انواع ساپورت سقفی و دیواری سینی کابل از نظر شکل

ساپورت سینی کابل سقفی

ساپورت U شکل

این نوع از ساپورت سینی کابل مهم‌ترین و پرکاربردترین قطعات در این دسته از تجهیزات است که خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود:

  • ساپورت U شکل با آویز راد: آویز این نوع ساپورت سینی کابل که کاربرد سقفی دارد، دو پیچ متری یا راد است که در قسمت زیر سینی کابل به یک قطعه پروفیل هم عرض سینی منتهی می‌شوند و اتصال آن هم به سقف توسط انکر بولت امکان‌پذیر است.
  • ساپورت U شکل با آویز پروفیل: در این نوع ساپورت U شکل زیر سقفی، به جای پیچ‌های متری از قطعه‌های پروفیل استفاده شده است و به همین دلیل تحمل وزن بالاتری دارد و می‌تواند انواع سینی کابل با عرض و وزن زیاد را تحمل کند. اتصال این نوع ساپورت هم به سقف توسط قطعات پایه پروفیل فولادی ممکن است که به سقف پیچ می‌شود.
  • ساپورت U شکل با مهارهای جانبی: در این نوع ساپورت برای اطمینان از ایمنی و تحمل وزن بالاتر، در قسمت‌های جانبی پروفیل‌های آویز ساپورت از قطعات یا بریس‌های مهارکننده استفاده شده تا هرگونه احتمال تکان خوردن و جابه‌جایی مسیرهای سینی کابل در تأسیسات حساس از بین برود.

 

https://www.sinikablpishgaam.com/%d8%b3%db%8c-%da%86%d9%86%d9%84-%d9%88-%d8%b1%db%8c%d9%84/
 

ساپورت L شکل

انواع ساپورت سینی کابل L شکل می‌توانند کاربری دوجانبه زیر سقفی و دیواری داشته باشد و معمولاً با ساختاری ساده و از دو قطعه پروفیل فولادی که با زاویه ۹۰ درجه به صورت عمودی و افقی در کنار هم قرار گرفته‌اند، ساخته شده و به‌عنوان حمایت کننده شاخه‌های سینی کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هر دو کاربری سقفی و دیواری این نوع ساپورت قسمت عمومی به سقف یا دیوار متصل شده و قسمت افقی هم مخصوص قرارگیری سینی کابل است.

ساپورت F شکل

ساپورت سینی F شکل یا ساپورت L شکل دو طبقه، نوع دیگری از ساپورت‌های مورد کاربرد برای نگهداری و ثابت کردن شاخه‌های سینی کابل است که ویژگی‌ها و عملکردی مانند ساپورت L شکل دارد و تنها تفاوت آن این است که امکان نگهداری و حمایت از دو مسیر سینی کابل را به‌طور هم‌زمان فراهم می‌کند و به همین دلیل بیشتر برای مدیریت و سامان‌دهی به کابل‌ها در تأسیسات بزرگ یا پیچیده با تراکم بالای کابل کاربرد دارد.  

ساپورت T شکل

ساپورت T شکل یک نوع ساپورت با کاربری سقفی است که برای نگهداری دو ردیف سینی کابل که از کنار یکدیگر می‌گذرند، کاربرد دارد. ساختار این دسته از ساپورت‌ها مانند حرف T برعکس است؛ یعنی قسمت عمودی آن به سقف متصل می‌شود و از پایین هم به قسمت مرکزی قسمت افقی اتصال دارد. مسیرهای سینی کابل از روی قسمت افقی این نوع ساپورت عبور کرده و به این ترتیب حمایت می‌شوند. ضمناً برای بالا بردن قدرت تحمل این دسته از ساپورت سینی کابل و تأسیسات، معمولاً از مهارهای جانبی استفاده می‌شود.

ساپورت سینی کابل چند طبقه

محدودیت جا و تراکم بالای کابل‌ها، دو عاملی است که لزوم استفاده از انواع ساپورت سینی کابل چند طبقه را برجسته می‌کند. ساختار این دسته از تجهیزات جانبی نصب و راه‌اندازی سینی کابل، می‌تواند به شکل‌های مختلف U، L، T و… و یا حتی ترکیبی از اشکال باشد و در واقع این الزامات پروژه است که ساختار دقیق ساپورت‌های چند طبقه را تعیین می‌کند.

ساپورت سینی کابل لدر

این نوع ساپورت دیواری سینی کابل که با نام ساپورت‌های عمودی هم شناخته می‌شود، به صورت میله‌ها و پروفیل‌های متصل به دیوار ساخته و نصب می‌شود و زمانی که مسیر سینی کابل به شکل خوابیده (از پهنا) از روی دیوار به سمت بالا یا پایین حرکت کند، شرایط اتصال و نگهداری از شاخه‌های سینی را فراهم می‌کند.  

مشخصات فنی و اطلاعات کاربردی

نوع ساپورت میزان تحمل وزن کاربرد
ساپورت U شکل با آویز راد کم زیر سقفی
ساپورت U شکل با آویز پروفیل زیاد زیر سقفی
ساپورت U شکل با مهارهای جانبی خیلی زیاد زیر سقفی
ساپورت L شکل زیاد زیر سقفی و دیواری
ساپورت F شکل زیاد زیر سقفی و دیواری
ساپورت T شکل در صورت استفاده از مهار جانبی خیلی زیاد زیر سقفی
ساپورت چند طبقه خیلی زیاد زیر سقفی
ساپورت لدر زیاد دیواری

مزایای استفاده از انواع ساپورت سینی کابل

  • افزایش استحکام قسمت‌های مختلف سیستم پشتیبانی و مدیریت فیزیکی کابل (سینی کابل)
  • عدم استفاده از جوشکاری و سایر ساز و کارهای اجرایی پردردسر
  • سهولت در اجرا و نصب سریع
  • دوام و ماندگاری بالا
  • هزینه کم
  • انعطاف بالا در زمینه تغییر ساختار سازه
  • هماهنگی با سینی کابل از دو جنبه متریال و ظاهر

برای اطلاعات بیشتر این لینک را مشاهده بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *