کاتالوگ

تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم

سینی کابل گالوانیزه (Galvanized cable tray) یکی از محصولات مقاومی است که به سادگی و در هر آب و هوایی نصب می‌شود. سینی کابل یا سینی برق محصولی است که در تاسیسات ساختمانی توسعاً مورد استقبال گرفته و استفاده می‌شود.

این ورق‌ها به دلیل ویژگی‌های مناسب خود، کاربردهای فراوانی در صنایع گوناگون دارند. به خصوص اتومبیل سازی از ورق‌های فولادی برای ساخت بدنه تمامی ماشین آلات و مخصوصا اتومبیل استفاده می‌شود.

ورق‌‌های گالوانیزه از مهم‌ترین انواع ورق‌های فولادی هستند. که در دو نوع ورق گالوانیزه سرد و گرم تولید می‌شوند.

سینی کابل گالوانیزه به دو نوع تقسیم می‌شود:

  • سینی کابل گالوانیزه سرد
  • سینی کابل گالوانیزه گرم

یکی از فاکتورهای مهم در استفاده از این ورق‌ها جلوگیری از خورده شدن و صدمه دیدن این ورق‌ها می باشد. بدین منظور از لایه‌ای محافظ فلز روی جهت جلوگیری از خورده شدن ورق استفاده می‌گردد. به این ورق‌ها در صنعت، ورق گالوانیزه گفته می‌شود.

اما تفاوت سینی کابل گالوانیزه گرم و سرد چیست؟ در این مقاله به این دو محصول پرکاربرد می‌پردازیم و نقاط تفاوت و کاربرد و قوت هر یک را بیان خواهیم کرد.  

همچنین شیوه تولید سینی کابل گالوانیزه گرم و سرد معرفی خواهد شد.

روش گالوانیزاسیون ورق گالوانیزه به دو صورت سرد و گرم انجام می گیرد.


ورق‌های پایه استفاده‌شده برای تولید ورق‌های گالوانیزه، ورق‌های روغنی یا ورق‌های تولیدشده در فرآیند نورد سرد هستند.
بنابراین، ورق گالوانیزه علاوه بر خاصیت‌های جدیدی که در اثر قرار گرفتن پوشش روی بر سطح خود به دست می‌آورد، ویژگی‌های ورق‌های روغنی ازجمله استحکام بالا را هم دارا است.

سینی کابل گالوانیزه چیست؟

این محصول برای محافظت و هدایت سیم و کابل‌های برق گزینه مناسبی است. این تجهیزات برقی را در موقعیت‌های مختلف ساختمان مانند دیوار، سقف و روی زمین نصب می‌شوند. ورق گالوانیزه راهکاری مناسبی است که از خوردگی و زنگ‌زدگی فولاد و آهن جلوگیری کند. پوشش گالوانیزه برای کاربرد در ساختمان و تاسیسات عمرانی بسیار اساسی است و از خوردگی و فروریختن آن جلوگیری می‌کند.

گالوانیزه مهمترین و متداول‌ترین پوششی است که برای سینی کابل، نردبان کابل و دیگر اتصالات و لوازم جانبی استفاده می‌شود. این پوشش همچنین عایق مناسبی است و در شرایط آب و هوایی مختلف می‌توان از آن استفاده کرد.

البته تفاوت سینی کابل گالوانیزه گرم و سرد موجب شده است کاربست آنها در موقعیت‌های مختلف متفاوت باشند.

در لینک زیر می‌توانید سینی کابل گالوانیزه بیشتر بخوانید:

تولید ورق گالوانیزه گرم

گالوانیزه گرم که از قدیمی‌ترین روش‌های گالوانیزه کردن فلزات است از 150 سال پیش تا به حال استفاده شده است.

ورق‌های گالوانیزه گرم با قرار دادن ورق‌های فولادی در حمام روی مذاب ایجاد می‌شوند. به‌طورمعمول، دمای این حمام‌های روی بین 400 تا 500 درجه سانتی‌گراد است.

دلیل نام‌گذاری ورق گالوانیزه گرم هم تولید آن‌ها در دمای بالا است. برای ساخت ورق گالوانیزه گرم، روش‌های مختلفی وجود دارد که تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در ایران، معمولاً از این روش‌ها برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند:

روش تولید سینی کابل گالوانیزه گرم محصولی است که روی آن لایه محافظی از  روی (Zinc)  قرار گرفته است. این کار با غوطه ور کردن سینی کابل در حوضچه‌ای از روی مذاب با دمای 450 درجه سانتی گراد انجام می‌شود. به این ترتیب لایه محافظ قطوری از روی سطح  سینی کابل را می‌پوشاند. به این ترتیب پوشش روی از سینی کابل در برابر خوردگی محافظت خواهد کرد.

فرآینده تولید سینی کابل گالوانیزه گرم به این صورت است:

  • آماده سازی سینی کابل
  • تمیزکاری
  • اعمال فلاکس
  • اجرای گالوانیزه گرم و پوشش روی
  • سرمایش و کنترل کیفیت

1- روش حرارتی

در روش حرارتی(Hot dip galvanizing)، ورق سیاه را از یک استخر حاوی فلز روی که دمایی نزدیک به 460 درجه سانتی‌گراد دارد، عبور می‌دهند.

2- روش گالوانیلیک

در روش Galvannealing، معمولا بعد از عبور دادن ورق سیاه از استخر روی مذاب، مجددا آن ورق را حرارت می‌دهند.

انجام این فرآیند در این روش، موجب می‌شود تا پیوند فولاد و فلز روی، مستحکم شود.

3- روش پیش گالوانیزه

این روش Pre-Galvanizing نیز نام دارد. در این نوع تولید، ابتدا ورق سیاه مورد نظر را مورد شستشو و اسید شویی قرار می‌دهند.

سپس به حالت رفت و برگشتی آن را از حمام روی مذاب عبور می‌دهند.

به‌طورمعمول، ورق‌های گالوانیزه گرم به دلیل تحمل حرارت بالا در تمامی روش‌های تولید، دارای سطح ظاهری مات هستند و رنگی تقریباً کدر و طوسی دارند.

بنابراین، بیشتر از این ورق‌ها در بخش‌هایی استفاده می‌شود که ظاهر، اهمیت چندانی ندارد.

این فرآیند به گونه‌ای است که بایستی ضخامت روی به صورت مناسبی روی سینی کابل قرار بگیرد. به این ترتیب کیفیت محصول حفظ می‌شود و عملکرد آن بهبود می‌یابد. فرآیند گالوانیزاسیون بر اساس استانداردهای بین المللی محصول با عنوان ASTM انجام می‌شود.

گفتنی است که موسسه ASTM مخفف عبارت American Society for Testing and Materials است که برای سازماندهی، توسعه و انتشار آمار تکنیکی و استاندارد گستره‌ای از فلزات، محصولات، سیستم‌ها و سرویس گسترش یافته است.

سینی کابل گالوانیزه گرم گزینه مناسبی برای تولید فولاد ضدزنگ محسوب می‌شود و مناسب کاربست سینی کابل در فضاهای آزاد است. این محصول را در موقعیت‌هایی که نیاز به مقاوت زیادی در برابر خوردی وجود دارد استفاده می‌شود. فلز روی که سطح سینی کابل را می‌گیرد از آسیب دیدن پوشش جلوگیری خواهد کرد و مقاومت در برابر خوردگی سینی را بسیار بالا می‌برد.

با استفاده از روی اتفاقی روی سینی کابل می‌افتد به نام خوردگی گالوانیکی که در آن با اکسیداسیون ترجیحی از آهن مجاور خود محافظت می‌کند. این فرآیند تا تخلیه کامل روی ادامه خواهد یافت.

تولید ورق گالوانیزه سرد

روش گالوانیزاسیون سرد مبتنی بر فرآیند الکترولیز است. فرآیند تولید سینی کابل گالوانیزه سرد به این شکل است:

  • آماده سازی سینی کابل
  • تمیزکاری
  • عبور سینی کابل از محلول آب و نمک روی یا نمک روی و محلول اسیدی عبور داده می‌شود
  • انجام فرآیند الکترولیز
  • قرارگرفتن لایه‌ی از روی (Zinc) به ضخامت 15 میکرون
  • سرمایش و کنترل کیفیت

مزیت این روش این است که به سینی کابل ظاهری شکیل، براق و یکنواخت می‌دهد.

ظاهر لایه روی یا زینک در روش گالوانیزه سرد ، براق و یک نواخت است. این ورق‌ها هم با قرار داده شدن یک پوشش روی بر سطح ورق‌های فولادی نورد سرد ایجاد می‌شوند.

عمر مفید لوله گالوانیزه سرد زیر خاک در نهایت بین 3 حداکثر الی 4 سال است و روی خاک و جای مرطوب نهایتا 5 سال عمر می‌کند.

تولید ورق گالوانیزه

تفاوت سینی کابل گالوانیزه گرم و سرد

اما اصلی ‌ترین تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم، روش تولید آن‌ها است.

ورق گالوانیزه سرد معمولاً تنها به روش الکتروگالوانیزاسیون یا Electro galvanizing تولید می‌شود. در این روش از طریق فرایند الکترولیز، یک‌لایه از سولفات روی به ورق سیاه اضافه می‌کنند. در روش الکتروگالوانیزه، دمای محلول سولفات روی با دمای اتاق برابر است.

خط تولید ورق گالوانیزه گرم به‌مراتب پیچیده‌تر از ورق گالوانیزه سرد بوده و فضای بزرگ‌تری را می‌طلبد.

چرا که همان‌طور که از نامش مشخص است، این ورق نیاز به فرایند خنک‌سازی پیش از بسته‌بندی نیاز دارد و همیشه بخش خنک‌سازی یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های یک کارخانه تولیدکننده فولاد است.

کاهش مصرف مواد اولیه، یکی دیگر از مزایای بزرگ خط تولید ورق گالوانیزه سرد به شمار می‌رود.

تفاوت سینی کابل گالوانیزه گرم و سرد

تفاوت های این دو به شامل این لیست است:

 سینی کابل گرمسینی کابل سرد
شیوه تولیدعبور از روی مذابالکترولیز
ضخامت روی55 تا 70 میکرون10 تا 15 میکرون
ظاهر سطحسطح ناصاف و کدرسطح صاف و براق
کارکردمناسب نصب در فضاهای باز و درمعرض رطوبتمناسب نصب در در محیط هایی خشک

برای اینکه بتوانید انواع مختلف ورق‌های گالوانیزه را تشخیص دهید نیازمند دانستن وجه تمایز گالوانیزه گرم و سرد هستید. همانطور که از اسم ورق‌های گالوانیزه گرم و سرد پیداست، مهمترین وجه تمایز این دو محصول گرما و سرما است.

به این صورت که یک نوع ورق فولادی در جریان سرما به عایق مورد نظر خواهد رسید.در صورتی که ورق فولادی دیگر این فرآیند را از طریق گرما طی خواهد کرد.

برای گالوانیزه کردن ورق‌های فولادی به روش گرما، آن‌ها را در  مواد‌های مذاب به حالت غوطه‌وری در می‌آورند.فعالیتی که هیچ وقت برای گالوانیزه کردن ورق‌های به روش سرما انجام نخواهد شد.

برای گالوانیزه کردن با سرما، از روش پاشیدن استفاده می‌کنند.

به این صورت که مواد و ترکیبات لازم برای گالوانیزه کردن را از طریق پاشیدن با یک وسیله وارد فولاد می‌کنند به همین دلیل این روش از گالوانیزه کردن از ضخامت کمی برخوردار است و برای سازه‌هایی به کار می‌رود که نیاز به مقاومت بالا نداشته باشند.

کاربرد ورق گالوانیزه گرم و سرد

معمولا ورق گالوانیزه گرم مقاومت بالاتری در برابر خوردگی و زنگ زدن دارد؛ بنابراین برای استفاده در محیط‌های باز و محیط‌هایی که در معرض رطوبت و اکسیژن بیشتری هستند، مناسب است.

این نوع ورق گالوانیزه در محل‌های زیر کاربرد بیشتری دارد:

  • دکل‌های مخابراتی
  • گاردریل جاده‌ها
  • لوله‌های آب با ضخامت زیاد
  • تیرهای برق
  • دکل‌های فشار قوی برق

به طور کلی در محیط‌های باز و محل‌هایی که در معرض خوردگی بیشتر قرار دارند، استفاده از ورق گالوانیزه گرم توصیه می‌شود.

اما ویژگی‌های ورق گالوانیزه سرد، آن را برای استفاده در محل‌هایی که خوردگی کمتر است مناسب می‌کند.

در صنایع زیر از این نوع ورق گالوانیزه بیشتر استفاده می‌شود:

  • قطعه‌سازی خودرو
  • صنایع ساخت پیچ و مهره
  • محصولات بهداشتی
  • تولید لوله‌های با ضخامت کم

قیمت گالوانیزه سرد و گرم

قیمت ورق گالوانیزه معمولا در مقایسه با سایر ورق‌های فولادی بیشتر است.

عوامل مختلفی چون وزن، اندازه و ضخامت ورق‌ها، استاندارد و کیفیت ورق، برند تولیدکننده، روش تولید ورق و خواص مکانیکی و شیمیایی آن بر قیمت‌گذاری این محصول تاثیر دارد.

در انتخاب بین ورق گالوانیزه گرم و ورق گالوانیزه سرد، باید به این نکته توجه داشته باشید که قیمت آن‌ها علاوه بر قیمت آهن آلات، به جنس آلیاژ لایه سطحی آن‌ها نیز بستگی دارد که ممکن است ترکیبی از فلز روی و فلزاتی مثل آلومینیوم یا سیلیکون باشد.

همانطور که مشخص است تفاوت سینی کابل گالوانیزه گرم و سرد موجب شده هر یک برای استفاده در مناطقی مناسب باشد. سینی کابل گالوانیزه را بر اساس کارکرد و نیاز مشتریان باید سفارش داد. این به معنی برتری یکی بر دیگری نیست و هر یک به علت تفاوت‌ها و کارکردهایی که دارند در جایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این ترتیب هر یک را نمی‌توان در جای دیگری در محیطی که کاملاً نامناسب است به کار برد.

برای مشاوره با کارشناسان مجموعه سینی کابل پیشگام در مورد نیاز شرکت و سازه شما کافی است پیام خود را از طریق صفحه تماس با ما برای ما ارسال کنید. همچنین می‌توانید با شماره موبایل 09124246242 جهت مشاوره و سفارش تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *