کاتالوگ

پیچ و مهره‌های سینی کابل

پیچ و مهره‌های سینی کابل

در این مقاله قصد داریم درمورد پیچ و مهره‌های سینی کابل،سایزهای پیچ و مهره‌های سینی کابل،ویژگی‌های پیچ ‌و مهره‌های سینی کابل و … توضیحاتی را برایتان شرح دهیم پس با ما در صنایع تولیدی پیشگام همراه باشید.

 منظور از پیچ و مهره‌های سینی کابل

اجزایی هستند که در نصب و نگهداری کابل‌ها در سینی‌های کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند. سینی‌های کابل سازه‌هایی هستند که برای نصب و حمایت از کابل‌ها و تاسیسات الکتریکی به کار می‌روند. این سینی‌ها معمولاً از جنس فلزی مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند و به منظور جلوگیری از انباشتن کابل‌ها و تسهیل نصب و تغییرات در تاسیسات استفاده می‌شوند.

پیچ و مهره‌ها به وسیله‌ی این سینی‌ها به نگهداری کابل‌ها و تجهیزات الکتریکی کمک می‌کنند. این اجزا با ایجاد اتصال محکم و ایمن بین کابل‌ها و سینی‌ها، کمک به جلوگیری از انزلاق کابل‌ها و افتادن آنها می‌کنند. همچنین، به کمک پیچ و مهره‌ها، می‌توان کابل‌ها را به سینی‌ها بسته و تنظیم کرد تا نظم و ترتیب لازم حفظ شود.

پیچ و مهره‌های سینی کابل

مهم‌ترین موارد و ویژگی‌هایی که در پیچ و مهره‌های سینی کابل مورد توجه قرار می‌گیرند:

1.مقاومت خوردگی: این موارد بیشتر در محیط‌های با رطوبت بالا یا تماس با مواد شیمیایی مورد نیاز است تا پیچ و مهره‌ها با گذر زمان آسیب نبینند.

2.مقاومت مکانیکی: پیچ و مهره‌ها باید کابل‌ها را به خوبی نگه داشته و از جابه‌جایی غیرمنظم جلوگیری کنند.

3.سهولت نصب: طراحی پیچ و مهره‌ها باید به نصب آسان و سریع کمک کند.

4.قابلیت تنظیم: قابلیت تنظیم اندازه پیچ و مهره به طوری که با افزایش تعداد کابل‌ها می‌توان اندازه سینی کابل را تغییر داد.

5.مقاومت در برابر دما: اگر کاربرد در محیط‌های داغ یا سرد باشد، پیچ و مهره‌ها باید به اندازه کافی مقاوم باشند.

6.طول عمر: پیچ و مهره‌ها باید تا مدت طولانی قابل استفاده باشند و به عوامل خارجی مقاومت کنند.

7.قابلیت اتصال الکتریکی: برخی پیچ و مهره‌ها باید به عنوان اجزای اتصال الکتریکی هم عمل کنند.

8.جنس و روش پوشش دهی: موادی که از آنها ساخته می‌شوند و روش‌های پوشش دهی می‌تواند تاثیر زیادی در ویژگی‌های بالا داشته باشد.

9.قابلیت جلوگیری از انزلاق: در برخی موارد، پیچ و مهره‌ها باید با طراحی‌های خاص از انزلاق کابل‌ها درون سینی جلوگیری کنند.

نحوه انتخاب پیچ و مهره سینی  کابل

جهت انتخاب بهتر پیچ و مهره سینی کابل می بایست شرایط نصب و محل استفاده سینی بررسی و نوع پیچ را بر اساس سایز انتخاب نمود.

  • پیچ و مهره سینی کابل نمره 4
  • پیچ و مهره سینی کابل نمره 6
  • پیچ و مهره سینی کابل نمره 8
  • پیچ و مهره سینی کابل نمره 10

سینی  کابل سقفی به وسیله ساپورت های آویز از سقف به وسیله رول بولت انکربولت به سقف نصب می گردد. که با توجه به وزن کابل می توان در فاصله های مختلف از هم ساپورت های سقفی را نصب نمود.

معمولا ساپورت های سقفی از سی چنل گالوانیزه گرم عرض 41در 41 میلیمتر و ضخامت ورق 2 میل استفاده می شود و به عرض سینی  برش خورده و به وسیله دو عدد راد تمام رزوه گالوانیزه از سقف آویزان می گردد. همچنین از پایه ساپورت های دیواری هم می توان به عنوان ساپورت کمکی در بعضی نقاط که دیوار و یا قسمت محکمی در اطراف سینی  کابل در دسترس باشد استفاده نمود.

آیتم های مهم در انتخاب پیچ و مهره سینی  کابل

  • عرض سینی کابل به سانتیمتر یا میلیمتر
  • ارتفاع سینی کابل به سانتی متر یا میلیمتر
  • ضخامت ورق پیچ و مهره سینی کابل
  • نوع ساپورت سقفی یا آویز
  • وزن سینی کابل
  • نوع پیچ سرد یا گرم

جهت اتصالات سینی  کابل به همدیگر و سینی کشی کابل برق نیاز به اتصالات مختلفی می باشد که در زیر به برخی از اونها اشاره می شود. همچنین جهت نصب سینی  کابل از ساپورت های دیواری و آویز سقفی استفاده می شود که به وسیله آنها می توان سینی  کابل سقفی را به سقف یا دیوار نصب نمود.

اصلی ترین قطعات درواقع همان رابط های سینی کابل و پیچ و مهره ها هستند که با همپوشانی يکديگر، سینی های و اتصالات آن ها را در جای خود محکم نگه می دارند.

دلایل استفاده از پیچ و مهره سینی کابل

پیچ و مهره سینی کابل از جمله اتصالات فوق‌العاده حیاتی برای نصب و راه اندازی انواع سینی ها می باشد. همان طور که می دانید سینی های کابل در ابعاد محدودی ساخته و پرداخته می شوند و برای امتداد مسیر آن ها در فواصل طولانی لازم است که یکی پس از دیگری به یکدیگر متصل شوند.

در چنین مواقعی با استفاده از رابط سینی کابل و همچنين پیچ و مهره می توان عملیات اتصال سینی ها به یکدیگر را تکمیل کرد. علاوه بر این شما می توانید دیگر اتصالات مانند انواع زانویی ها ،سه راهی سینی کابل، ردیوسرها را نیز با استفاده از پیچ و مهره سینی کابل  به سینی ها متصل کنید.

برای انجام این کار ابتدا سینی ها و اتصالات آن ها به دلیل طراحی شیاردار در لبه ی بدنه براحتی بر روی یکدیگر قرار می گیرند و شما با بکارگيري پیچ و مهره عملیات اتصال را تکمیل و محکم تر می کنید.

برتری پیچ و مهره سینی کابل نسبت به اتصالات جوشی

شبکه های مشتمل بر سینی کابل از اتصال قطعات جدا از یکدیگر تشکیل می شوند و ممکن است در زمان های آینده نیاز به تغییر در مسیر سینی ها وجود داشته باشد. به همین دلیل نمی توان از اتصالات جوشی در اینگونه پروژه ها استفاده کرد.

پیچ و مهره شرایط انفصال و جدا شدن قطعات را به آسانی مهیا می کنند و هر زمانی که قصد اضافه کردن سینی جدید داشته می توانید با باز و بست پیچ و مهره ها، تغییرات اساسی را در شبکه ی خود اعمال کنید.

مزیت آلیاژ گالوانیزه پیچ و مهره سینی کابل

اتصالات سینی کابل به لحاظ جنس و متریال ساخت دقیقا مطابق نوع جنس سینی های کابل و متعلقات آن و با چگالی بیشتر ساخته می شوند. عمدتاً در محل اتصالات خصوصاً نواحی که از پیچ و مهره سینی کابل استفاده شده است فشار بالایی ناشی از وزن سینی ها و کابل اعمال می شود که در صورت محکم نبودن احتمال جدا شدن بسیار محتمل خواهد بود.

اما پیچ و مهره های سینی به واسطه‌ی نوع متریال ساخت که معمولاً از جنس فولاد گالوانیزه و ترکیبات آهنی تولید می شوند، دارای یک مقاومت فوق‌العاده عالی هستند. علاوه بر استحکام بالا در برابر فرآیندهای شیمیایی ناشی از اکسیداسیون که با زنگ زدگی و تغییر رنگ فلز همراه است، مقاوم هستند.

در محیط های صنعتی و یا فضای باز که در معرض آب و هوای محیط، خصوصاً رطوبت آن قرار دارند، شاهد زنگ زدگی پیچ و مهره سینی کابل نخواهید بود.

ساختار پیچ و مهره‌ث سینی‌کابل:

پیچ و مهره‌های سینی کابل دارای ساختار مشابهی با پیچ‌ها و مهره‌های معمولی هستند، با این تفاوت که طراحی آنها به منظور نصب و نگهداری کابل‌ها در سینی‌های کابل بهینه‌سازی شده است.

برخی از ساختار آن:

1.سر پیچ (Head): این بخش از پیچ معمولاً دارای شکل مسطح یا مهره‌دار است که توسط ابزار مناسبی مثل مته یا گونیاها گردشی فیکس می‌شود.

2.بدنه پیچ (Shank): بخش استوانه‌شکل پیچ که به طول معینی طراحی شده است و در سینی کابل فرو می‌رود.

3.نخ پیچ (Thread): نخ‌ها یا خطوطی که روی بدنه پیچ قرار دارند و با سوراخ‌های معمولی در سینی کابل هماهنگ هستند تا پیچ و مهره به سینی بچسبد.

4.پیچ خورده یا مهره‌ی خورده (Tapping Point): این بخش از پیچ باعث حفر مسیر برای ورود پیچ به سینی کابل می‌شود. در پیچ و مهره‌های با سرعت خورده، این بخش می‌تواند به صورت مشهود‌تری دیده شود.

5.سر مهره (Nut): در صورت استفاده از پیچ و مهره‌های با نخ خورده، مهره‌ها به عنوان اجزایی که بر روی نخ‌های پیچ قرار می‌گیرند، متصل به سینی کابل می‌شوند.

پیچ و مهره‌های سینی کابل

سایزهای پیچ و مهره‌ی سینی کابل

سایزهای پیچ و مهره‌های سینی کابل ممکن است بسته به استانداردها و مشخصات مختلف تولید‌کنندگان متفاوت باشند. این اندازه‌ها به واحدهای مختلف اندازه‌گیری مانند میلی‌متر (mm) یا اینچ (inch) تعریف می‌شوند.

برخی از اندازه‌های معمولی آن‌ها:

– قطر (Diameter): این می‌تواند به عنوان ضخامت پیچ و مهره در نظر گرفته شود و به واحد میلی‌متر (mm) یا اینچ (inch) اندازه‌گیری می‌شود.

-طول (Length): طول پیچ و مهره نیز به واحد میلی‌متر (mm) یا اینچ (inch) اندازه‌گیری می‌شود و مشخص می‌کند چقدر پیچ و مهره از سطح سینی کابل فرا می‌رود.

-اندازه نخ (Thread Size): این مشخصه نشان می‌دهد که پیچ و مهره چه نوع نخی دارد و به واحد میلی‌متر (mm) یا اینچ (inch) مشخص می‌شود.

-پاسخ نخ (Thread Pitch): این مشخصه نشان می‌دهد چه تعداد نخ در هر اینچ (inch) یا میلی‌متر (mm) از پیچ و مهره وجود دارد.

جمع بندی

استفاده از پیچ و مهره‌های مناسب با توجه به محیط کاربرد و نیازهای مختلف، به بهترین کارکرد و عمر مفید سینی‌های کابل کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *