کاتالوگ

ساپورت سقفی سینی کابل

ساپورت سقفی سینی کابل

 

در این مقاله قصد داریم راجع به ساپورت سقفی سینی کابل،مزایا و معایب ساپورت سقفی سینی کابل،جنس‌های ساپورت سقفی سینی کابل و .. توضیحاتی برایتان شرح دهیم پس تا انتهای مقاله در صنایع تولیدی پیشگام همراهمان باشید.

منظور از ساپورت سقفی سینی کابل چیست؟

ساپورت سقفی سینی کابل به وسیله‌ای است که برای نگهداری و حمایت از سیم‌ها و کابل‌ها در ساختمان‌ها یا فضاهای صنعتی استفاده می‌شود. این سیستم شامل سینی‌های کابل و اجزای متصل کننده مختلف می‌شود که به سقف یا دیوارها نصب می‌شوند تا کابل‌ها به صورت منظم و بهینه در محل‌های مورد نیاز جریان دهند. این سیستم علاوه بر افزایش ترتیب و سازمان‌دهی، به جلوگیری از خرابی‌ها و ایجاد ایمنی بیشتر نیز کمک می‌کند.

ساپورت سقفی سینی کابل

موارد مصرفی ساپورت سقفی  سینی کابل

ساپورت سقفی سینی کابل در انواع مختلف پروژه‌های ساختمانی و صنعتی استفاده می‌شود.

برخی از موارد مصرفی :

1.ساختمان‌های تجاری و اداری: در ساختمان‌های اداری و تجاری، از ساپورت‌های سقفی سینی کابل برای نصب و حمایت از کابل‌ها برای شبکه‌های اطلاعاتی، سیستم‌های روشنایی، تهویه مطبوع و سیستم‌های امنیتی استفاده می‌شود.

2.صنعتی: در صنایع مختلف مانند صنایع برق، الکترونیک، خودروسازی و پتروشیمی، سینی‌های کابل به عنوان راهی برای گذر کابل‌ها در محیط‌های صنعتی به کار می‌روند.

3.انرژی: در پروژه‌های انتقال و توزیع انرژی، ساپورت‌های سینی کابل برای حمایت و نگهداری از کابل‌ها و خطوط انتقال استفاده می‌شوند.

4.بیمارستان‌ها: در بیمارستان‌ها برای نصب کابل‌های پزشکی، تجهیزات پزشکی و سیستم‌های ارتباطی از ساپورت‌های سقفی سینی کابل استفاده می‌شود.

5.سیستم‌های امنیتی: در نصب دوربین‌های مداربسته، سیستم‌های اعلام حریق و امنیتی، ساپورت‌های سینی کابل برای نگهداری کابل‌های مربوط به این سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

6.تأسیسات نظامی: در پروژه‌های نظامی نیز از این نوع ساپورت‌ها برای نصب کابل‌ها و تجهیزات مورد نیاز استفاده می‌شود.

انواع ساپورت سینی کابل

در قسمت هایی از نصب ، اجرا و راه اندازی که برای نگهداری سینی و نردبان کابل در ارتفاع ( برروی دیوار به صورت افقی و یا به صورت سقفی ) مطابق با نوع طراحی سیستم و نقشه کابل کشی نگهدارنده یا ساپورت سینی کابل مورد استفاده می باشد. برای نگهداری سينی كابل زيرسقف ويا در رايزرها‌ لازم است ازساپورت‌هايی بازوهای نگهدارنده استفاده كرد .

بازوهای نگهدارنده برای سايزهای مختلف سينی كابل متفاوت است . برای نصب ابتدا پايه ساپورت ) بازوی نگهدارنده ( محكم روی ديوار نصب می شود سپس بازوی نگهدارنده بصورت كشويی روی پايه قرار می گيرد.

بازوهای نگهدارنده بصورت يك طبقه ، دو طبقه و يا سه طبقه ساخته می شود .بازوهای نگهدارنده از ورق گالوانيزه با ضخامت 2 ميليمتر ساخته می شود. ساپورت سینی کابل در انواع: ساپورت دیواری ثابت، دیواری متحرک(ساپورت دیواری قابل تنظیم)، سقفی ثابت، سقفی متحرک(ساپورت سقفی قابل تنظیم) تولید می شود.

ساپورت های سینی کابل زیر سقفی

ساپورت سینی کابل U شکل

ساپورت سینی کابل L شکل

ساپورت سینی کابل F شکل

ساپورت سینی کابل T شکل

ساپورت های چند طبقه سینی کابل

سینی کابل دیواری

اتصالات سینی کابل:

انواع یو ساپورت

انواع براکت

اتصال یو ساپورت

انواع نگهدارنده سینی کابل با راد

انواع ال ساپورت

سی چنل

ساپورت سقفی – زمینی و دیواری

ریل بست چنگالی

انواع سینی کابل

1-سینی کابل کف جامد

این نوع سینی امکان نگهداری حداکثری از کابل‌ ها را فراهم می‌کند ولی نیاز به استفاده از اتصالات برای کابل دارد.

2-سینی کابل سبدی (تهویه دار)

نوع سینی سبدی (تهویه دار)، امکان گردش هوا در اطراف کابل‌ ها را فراهم میکند.

3-سینی کابل نردبانی

این نوع سینی مشابه به پله‌ های یک نردبان میباشد که در فواصل منظم روی ردیف ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیمتر قرار دارند.

 4-سینی کابل تأسیساتی

سینی کابل تاسیساتی برای تاسیساتی که سیم های بزرگ و سنگین در آن جریان دارد، مصرف می‌شود.

جنس سینی کابل

سینی کابل از جنس های متفاوت فولاد، گالوانیزه، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و یا پلاستیک تقویت ‌شده برای کاربردهای خاص ساخته میشوند.

مشخصات ساختاری راد ساپورت سقفی

راد ساپورت سقفی، امروزه یکی از قطعات بسیار پر کاربرد در پروژه های مرتبط با نصب سینی ها و سایر تجهیزات پشتیبانی کابل هستند که دارای یک ساختار فوق العاده مستحکم و طراحی منحصر به فرد می باشند. اینکه تصور کنید این قطعات یک مفتول رزوه شده همراه با یک مهره شش گوش ساده هستند تنها به بخشی از ساختار مهندسی شده آن ها توجه داشته اید.

نوع رزوه ها، طول گام یا فاصله ی میان دو رزوه بگونه ای طراحی شده است که تحت نیروهای بالای ناشی از وزن سینی ها و همچنین کابل های سوار بر آن دچار انحراف یا شکستگی نشوند. راد ساپورت گالوانیزه عمدتاً در شاخه های 3 متری ساخته می شوند که با تجهیزاتی مانند rod cutter قابلیت برش به ابعاد دلخواه را دارند.

اندازه های ذکر شده در بالا مانند 6، 8، 10، 12 بیان کننده ی قطر راد گالوانیزه می باشند که همگی بر حسب میلیمتر می باشند. طبیعتاً هر چقدر ابعاد قطر راد بزرگتر باشد قدرت بیشتری برای تحمل وزن عناصر پشتیبانی کابل خواهند داشت. انتخاب سایز آن ها بستگی به ابعاد سینی و وسعت پروژه از لحاظ سنگینی قطعات دارد.

قطعات مکمل راد ساپورت سقفی

راد ساپورت سقفی تنها یک مفتول گالوانیزه رزوه شده ای هستند که به تنهایی توانایی اتصال مستقیم به سینی ها را ندارند. به همین دلیل نیاز به یک قطعه ی مکملی دارند که به آن متصل شوند و از طریق آن بار اصلی سازه مشتمل بر سینی و کابل ها را مهار کنند. این قطعات مکمل سی چنل ها می باشند.

همان طور که تا حدودی با سی چنل ها و یا برخی قطعات یونسترات آشنایی دارید. این قطعات دارای یکسری پانچ های درشت یا سوراخ های به تعداد معین در قسمت سطح مقطع خود هستند که دقیقا با همین هدف اتصال به راد ساپورت سقفی طراحی شده اند.

این دو قطعه در کنار یکدیگر می توانند که بازوی اصلی برای پشتیبانی و حمایت از سینی های کابل باشند.

راد ساپورت سقفی از چه نوع متریالی ساخته می شود؟

اصولاً قطعات اتصال دهنده در سیستم کابل کشی با استفاده از سینی ها و نردبان کابل باید از سخت ترین ترکیبات فلزی ساخته شوند. علت این موضوع افزایش سطح ایمنی و پایداری سازه است. تصور کنید راد ساپورت سقفی از فلزات نرم مانند آلومینیوم یا برنج ساخته شوند، در این شرایط چه تضمینی بر پایداری و معلق ماندن سینی ها در طولانی مدت وجود دارد؟

قطعاً با قدری افزایش بار در نقطه ای که بیشترین نیرو وارد شده است جدا خواهند شد. لذا استفاده از ترکیبات آهن و مشتقات آن مانند فولاد کربن می تواند یک اطمینان خاطر بر ثابت و برقرار ماندن سینی ها ایجاد کند. این متریال گرچه بسیار سخت هستند اما نه در حدی که قابل برش با دستگاه کاتر نباشند.

مزایا و معایب ساپورت های سقفی سینی کابل

مزایا:

1.سازماندهی و ترتیب: استفاده از ساپورت سقفی سینی کابل به شما کمک می‌کند تا کابل‌ها را به صورت منظم و مرتب در محل‌های مشخصی قرار دهید که به سادگی به آنها دسترسی داشته باشید و از هرگونه پرت و پراکنده شدن جلوگیری کنید.

2.نگهداری و حفاظت:ساپورت‌های سینی کابل کمک می‌کنند تا کابل‌ها از آسیب‌های محتمل مانند خوردگی، فشار و انحراف محافظت شوند.

3.نصب آسان:نصب و تنظیم ساپورت‌های سینی کابل نسبتاً آسان است و به راحتی می‌توان آنها را به سقف یا دیوارها نصب کرد.

4.امنیت الکتریکی: با استفاده از ساپورت‌های سقفی سینی کابل می‌توان بهترین مسیرهای کابل‌ها را جهت حفظ ایمنی الکتریکی انتخاب کرد.

معایب:

1.هزینه: خرید و نصب ساپورت‌های سینی کابل ممکن است هزینه‌بر باشد، به ویژه در پروژه‌های بزرگ.

2.فضای اضافی: اگر ساپورت‌های زیادی نصب شوند، ممکن است به مصرف فضای اضافی در محیط منجر شود.

3.پدیده‌های مکانیکی: در برخی موارد، مخصوصاً در محیط‌های صنعتی، ارتعاش‌ها و تغییرات دما می‌توانند باعث کشیدگی یا انحراف کابل‌ها شوند.

4.پایداری و ثبات: نیاز به نصب مناسب و محکم ساپورت‌ها برای جلوگیری از افتادن و تغییر موقعیت کابل‌ها ضروری است.

5.زمان مورد نیاز:نصب و تنظیم ساپورت‌های سینی کابل ممکن است زمان‌بر باشد و در پروژه‌های زمان‌بندی شده اهمیت داشته باشد.

جنس ساپورت‌های سقفی سینی کابل از مواد مختلفی ساخته می‌شوند.

 

ساپورت سقفی سینی کابل

برخی از آن ها

1. فلزی (فولادی): ساپورت‌های فلزی از جمله فولاد یا آلیاژهای فلزی مختلف ساخته می‌شوند. این نوع ساپورت‌ها قوی و مقاوم هستند و معمولاً برای پروژه‌هایی که نیاز به پایداری و حمایت بالا دارند، استفاده می‌شوند.

2.پلاستیکی: ساپورت‌های پلاستیکی از مواد مانند پلیمرها تولید می‌شوند. این نوع ساپورت‌ها به دلیل وزن سبک‌تر و مقاومت به خوردگی معمولاً در محیط‌هایی که با رطوبت یا محیط‌های خاصی از آنها استفاده می‌شود.

3.فایبرگلاس (شیشه‌ای تقویت شده): ساپورت‌های فایبرگلاس از مواد شیشه‌ای تقویت شده با پلیمر تشکیل شده‌اند. این نوع ساپورت‌ها معمولاً در محیط‌هایی که نیاز به مقاومت به خوردگی و انعطاف‌پذیری دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

4.آلومینیومی: ساپورت‌های آلومینیومی به دلیل وزن سبک و مقاومت به خوردگی، مناسب برای محیط‌های داخلی و خارجی هستند. این نوع ساپورت‌ها به خصوص در پروژه‌هایی که اهمیت وزن کم دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

5.فولاد ضد زنگ:برای محیط‌های با رطوبت بالا یا شرایطی که خوردگی ممکن است ایجاد شود، ساپورت‌های فولاد ضد زنگ می‌توانند انتخاب مناسبی باشند.

جمع بندی

این ساپورت‌ها در هر محیط دیگری که نیاز به نصب و مدیریت کابل‌ها باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *